Dag 3, les geven in Zweden

10 mei 2016 - Kristianstad, Zweden

Na een early bird ontbijtje zijn we vroeg vertrokken naar de eerste basisschool. Vätskolan heette deze school. Het eerste wat meteen opviel was de verschillende leeftijden. In Nederland gaan de kinderen vanaf 4/5 jaar naar school. Hier in Zweden beginnen de kinderen pas met 6 jaar, dat is bij ons ongeveer de leeftijd van de kinderen van groep 3. De kinderen van Zweden blijven tot 16 jaar op de ‘basisschool’, dan zitten jullie allang op de middelbare school. De kinderen op deze school krijgen ook iedere dag een lunch van de school, ze moeten allemaal overblijven. Het schoolplein loopt helemaal rond het gebouw, het gebouw zelf is enorm! Er zitten ongeveer 500 leerlingen op de school, dat is  ongeveer evenveel als bij ons.  De school is zo groot omdat voor iedere groep een aparte pauzeruimte, lunchruimte en kantine is gemaakt. De school is vrij recent gebouwd, 6 jaar geleden hebben ze het eerste jaar les kunnen geven in dit gebouw.
Iedereen in deze school heeft of zijn schoenen uit, of van die leuke blauwe schoentjes om de schoenen ,die je in het zwembad soms ziet. Dit doen ze omdat de leerlingen zich dan beter thuis voelen in de school, het geen rotzooi naar binnen haalt en omdat er dan een duidelijk verschil is tussen buitenspelen en binnen leren. Ik moest meteen aan jullie denken, wat zouden jullie ervan vinden als we allemaal de schoenen uit moeten trekken voor we  aan de lessen beginnen? Eigenlijk al voor je de school binnenstapt. Zou het dan stinken in onze klas, of zou dat wel meevallen…..Misschien kunnen we dat eens gaan onderzoeken/ervaren als ik terug ben!
Nadat we een hele interessante les techniek hebben gevolgd( ik begreep er niks van, aangezien het allemaal in het Zweeds werd uitgelegd en stond beschreven) hebben we zelf een les mogen geven.
Ik heb met de leerlingen geteld van 0 t/m 12. Het was gek te ervaren dat het voor de leerlingen moeilijk is om de Nederlandse taal goed uit te spreken, terwijl het voor ons ook lastig is een andere taal goed uit te spreken. Ook hebben we de leerlingen geleerd hoe zij zichzelf kunnen voorstellen. Het waren hele basale zinnen; ik heet……, mijn naam is……,
Zoals jullie dus begrijpen heb ik ‘’Liesje had een lammetje’’ maar even achterwegen gelaten, misschien bewaar ik die wel voor bij jullie….haha!
De leerlingen van deze school spreken echt ontzettend goed Engels. Dit krijgen ze ook al heel vroeg aangeboden in het onderwijs in Zweden. Talen en specifiek Engels wordt erg belangrijk gevonden in Zweden, hierover later meer.
Deze school heeft ook een schoolarts, zij is altijd aanwezig voor de pijntjes en kwaaltjes van de leerlingen. Ook geeft zij lessen in gezondheid en verzorging. Had ik dat geweten voor ik mijn project gezondheid had gestart, hadden we haar kunnen uitnodigen. Grapje natuurlijk.
Ik moet vaak aan jullie denken, ik denk namelijk dat jullie het hier ook ontzettend leuk hadden gevonden. Het weer is hier gelukkig nog steeds goed, in de school was het lekker koel maar buiten was het erg klam en warm.
We hebben de directeuren mogen interviewen, die heeft ons van alles kunnen vertellen over de visie en de missie van de school. De visie en missie zijn een soort ideaalbeeld en een doel voor een langere periode maken. Kindcentrum Amby heeft ook een visie en een missie, dit hebben namelijk alle basisscholen. Om 12.00u waren we klaar met het bezoek en hadden we vrije tijd. We zijn lekker gaan lunchen en ik vind dat ik toch een beetje van de uitdaging volbracht heb. Ik had namelijk zomaar iets besteld terwijl ik helemaal niet wist wat het was…. Is dat nou knap of is dat nou knap?!
Na de lunch hadden we tijd voor onszelf en in plaats van lekker in de zon te gaan bakken, heb ik al een stuk van deze blog geschreven en het interview terug geluisterd. Tussen het relaxen door is het best hard werken hoor zo’n studiereis!
Na het harde werken word je natuurlijk beloond, dat weten jullie natuurlijk wel. We werden beloond door wel iets héél erg lekkers! Een snoepwinkel zo groot als twee keer onze aula!!! Kun je nagaan, zoveel rekken en bakken met snoep. Er was zelfs een pot van 3kg. Nutella! We konden niet teveel snoepen want met een volle maag kun je niet goed bowlen. Helemaal klaar voor de strijd hebben we om 17.15u weer verzameld om vervolgens gezamenlijk naar de bowlinghal te lopen. Tijdens deze wandeling werden er natuurlijk veel wedjes gemaakt over wie er nou ging winnen. Wat denken jullie?  YIHAAAA!!! 3e, nog niet eens zo slecht toch?!
We konden pas na het bowlen gaan eten, dus het hoofdgerecht kregen we pas om 21.30u….. ik denk dat ik het ontbijt morgen maar even oversla haha! Vanavond was de eerste avond dat het flink was afgekoeld, al klappertandend liepen we met een flink tempo terug naar het hostel. Vanavond zijn de voorrondes van Eurovisiesongfestival geweest, hebben jullie ook een stukje gekeken? We hebben Douwe Bob natuurlijk flink aangemoedigd, als  Nederlanders in Zweden moet je natuurlijk wel supporteren. Niet dat we Douwe echt gezien hebben natuurlijk, dat was een beetje veel van het goede.
Nu is de tijd aangebroken om deze blog af te sluiten, maar ik heb wel nog een leuke quote.

Quote van de dag; ‘’School is not bad, but the bits between playtime are a bit annoying!’’

Wordt vervold......

Veel lieve groeten,

Rachelle

1. Myrte en EL:
    13 mei 2016
    Wat grappig dat ze op die school blauwe schoentjes aan moeten. Mij lijkt het wel een beetje vreemd. Wij krijgen nu ook wel zin in snoep. En het bowlen, is zweeds bowlen anders? Heb je gehoord dat België ook door is bij het songfestival? Ik dacht altijd dat het in Zweden best koud was, maar blijkbaar toch niet zo. Ik (EL) ben ook in Zweden geweest en vond het super leuk ik hoop dat jij het net zo leuk hebt als ik toen. Hebben de kinderen op de Zweedse school ook iets voor ons gemaakt ;-)? En vonden ze onze paspoorten leuk? Onze klas had gemiddeld de beste score bij de CITO.
    <3 Myrte en EL