Dag 2, ''Zweuds preuten''

9 mei 2016 - Kristianstad, Zweden

De dagen zijn lang en goed gevuld met hele leuke activiteiten. Vanochtend zijn we de dag begonnen met een heerlijk ontbijtje, lekkere verse broodjes bij een plaatselijke bakkerij.
Omdat we met 17 dames op reis zijn en maar 3 mannen, hadden we vanochtend tijdens het klaarmaken natuurlijk een beetje vertraging. Een beetje later dan gepland kwamen we aan op het station waar we een soort OV-chipkaart kregen. JOJO heet deze kaart, deze kaart moet je opwaarderen voordat je hem kunt gebruiken. Het instappen en inchecken verliep vlekkeloos, het uitstappen en uitchecken was echter een beetje lastig. Een JOJO kaart is niet hetzelfde als een OV-chipkaart, je hoeft met een JOJO kaart alleen maar ‘’in te checken’’. Ook kun je met meerdere mensen reizen op een kaart. De JOJO kaart werkt als volgt; je stapt in en zegt tegen de buschauffeur voor hoeveel personen hij geld moet afschrijven van de kaart. Vanaf dan heb je betaald en hoef je dus ook niet meer uit te checken. Dat wisten 17 kakelende kippen op dat moment nog even niet en raasde er natuurlijk weer een beetje paniek door de bus. Na een aantal voorbij vliegende minuten en oplopende vertraging voor de buschauffeur zijn we met 20 mensen veilig uit de bus gestapt.
Wat moeten die Zweedse mensen zich toch bescheuren door ons als toeristen, alias kakelende kippen die zonder kop rondrennen.
Toen we het bus drama overleefd hadden, zijn we snel naar de Universiteit gelopen daar stond ons iets heel leuks te wachten…. Zweedse lessen!
Het was niet eens zo heel moeilijk, veel woorden lijken op de woorden in het Nederlands en Duits.
We hebben geleerd hoe we ons moeten voorstellen; Jag heter Rachelle = ik heet Rachelle.
Ook in Zweden is er een Pabo en de studenten van deze Pabo hebben verteld op welke manier de Pabo in Zweden is ingericht. Heel anders, ze hebben helemaal niet veel stagedagen ( maar 20 weken op 4 jaar), moeten keuzes maken voor vakken en mogen niet zonder verdere opleiding lesgeven aan groep 6 en hoger.
Na de Zweedse les, de uitleg over de Zweedse Pabo kregen we een nieuw soort project uitgelegd.
Het voelde echt als een schooldag, nu was ik helaas niet de juf  maar moest ik net als jullie  tijdens de les goed opletten.
Na de lessen kregen we een lunch aangeboden van de Universiteit van Kristianstad. Jullie mogen één keer raden wat ik daar gevonden heb……KNACKEBRÖD! Ik moest meteen aan jullie denken omdat jullie dat tijdens het schoolontbijt ook zo lekker vonden. Natuurlijk waren er ook een heleboel andere lekkere dingen. Jullie hadden gevraagd of er ook vreemd eten was. Nou ik kan jullie vertellen dat er toch ook wel eten was waarvan ik totaaaaal geen idee had wat het kon zijn. Er staat natuurlijk wel mooi op een kaartje beschreven wat het is, maar ik kan nog niet zo goed Zweeds lezen. Al het eten dat ik niet herken, heb ik ook niet geproefd. Maar eigenlijk nu jullie dat gevraagd hebben voelt dat wel als een leuke uitdaging, dus wie weet ga ik nog vreemd eten proeven!
Na de lunch hadden we even tijd om van het zonnetje te genieten want het is hier deze week (omdat wij zonnetjes natuurlijk zijn afgereisd naar Zweden) lekker warm.
We  hebben in deze tijd veel aan sightseeing gedaan, dat wil zeggen dat je de stad een beetje gaat verkennen. Je begint met lopen en kijkt wat je allemaal tegenkomt.
Als afsluiting van de middag hebben we een rondleiding gekregen door Kristianstad, een gids heeft ons veel interessante verhalen kunnen vertellen die zich in de geschiedenis in Kristianstad hebben afgespeeld. We kwamen met deze gids op een heleboel leuke binnenpleintjes, die we anders nooit hadden gezien.
Als afsluiter zijn we met z’n alle gaan uiteten en hebben we lekker na gekletst over de dag. Morgen ga ik naar de eerste basisschool met nog 3 andere studenten. Ik ben ontzettend benieuwd naar deze scholen, hoe alles uit zal zien blijft voor nu nog even een verrassing.
Ik heb een paar lessen voorbereid, misschien ga ik met de kinderen op de basisschool ‘’Liesje had een lammetje’’ zingen. Want tussen al die kleren in dat 18 kg. zware koffer ligt ook een blokfluit. Ik beloof jullie nu plechtig; als ik morgen met de kinderen op de basisschool een blokfluitles geef, geef ik die ook bij jullie! Dat lijkt me een mooie deal.
Natuurlijk heb ik ook de paspoorten van jullie bij me en een paar blanco paspoorten die ik ingevuld mee terug kan nemen. Ik ga sowieso jullie paspoorten laten zien en hoop dat zij ook tijd hebben om er een paar in te vullen. Ik heb ze wel even vertaald, want Nederlands kunnen ze denk ik nog niet lezen.
Morgenavond gaan we bowlen, denken jullie dat ik zal winnen? Oké, oké…. misschien niet winnen, maar misschien wel in de top 10? Ik ga mijn best doen, zodat ik Nederland even goed presenteer aan de Zweedse studenten.

Voor nu ga ik lekker slapen en goed uitrusten voor weer een lange, leuke, interessante dag morgen. Goede vraag over het tijdsverschil, die is er gelukkig niet!

Wordt vervolgd.......

Heel veel lieve groeten,

Rachelle

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Myrte en EL:
    12 mei 2016
    Hoi Rachelle, we missen jou wel hoor, maar vinden het leuk voor je dat je het daar zo naar je zin hebt. Hoe is het bowlen gegaan??? Gewonnen???
    Leuk dat je ook nog aan ons denkt terwijl je daar bent.
    Heb je nog iets meegekregen over het songfestival. Heb je Douwe nog gezien???
    Tot de volgende keer.... dag dag!!